SARRERA
|
Ukaezina
da heziketa fisikoak eskaintzen dizkigula aukera asko garapen fisikoari begira,
gaitasun fisiko eta pertzepziokoak hobetuz, baita adierazpen eta komunikazio
gaitasunak ere. Hau kontuan hartuz antzematen da nola HF-a erabat onuragarria
den gure osasun fisiko eta mentalera begira, ohitura onuragarriak eta bizi
kalitatea hobetuz.
Hala
ere, kontutan hartu beharrekoa gure gorputz emozionala eta zoriontsu izateko
gaitasunak ez badira era berean garatzen, bizi kalitate eta oreka psikologiko
hau ez dela lortuko
Heziketa
fisikoak emozionalki garatzeko aukera ematen digu, gure emozioen
auto-ezagutzari, gure emozioei, barneko sentimenduei eta gainontzeko trebetasun
sozial eta konpetentzia emozionalen bitartez.
DEFINIZIOA
|
Emozioa sortzen duten kanpoko nahiz barneko eragin horiek bat-batean
azaltzen direnak izan daitezke, edo pixkanaka indar hartzen duten sentimenduak.
Emozioek fisiologia aldaketak eragiten dituzte (neuronetan aldaketak, odol hodi periferikoen
uzkurtzea edo lasaitzea, izerdia, eta abar); aldaketa horiek garuneko funtzioetan
ere eragina izaten dute (nork bere buruarekiko kontrola galtzea eragin dezakete)
eta jarrera bereziak sorrarazten dituzte (barrea, negarra, dardarak, eta abar).
.
Emozioak gure organismoak arrisku,
mehatxu edo desoreka bat antzematerakoan aktibatzen den prozesua da, honela norberak bere esku dituen baliabideak
erabiltzen ditu egoera kontrolatzeko.
Emozio edo sentimenduak gure
bizitzaren alde dira eta arazo bat konpontzeko edota aktibitate berri bat
gauzatzeko energiaz hornitzen gaitu. Laburbilduz, gure desioak lortzeko eta
beharrak asetzeko bitartekariak dira.
Emozioek sortzen dituzten jarrera
edota erreakzio fisiologikoak jaiotzatik datoz, beste batzuk berriz eskuratu
daitezke. Batzuk esperientzia zuzenaren bitartez ikasten dira, beldurra edo
amorrua bezala, baina emozio gehienak gure inguruneko pertsonak aztertuz
ikasten dira.
Zeintzuk dira oinarrizko emozioak?
Emozioak positibo edo negatibo moduan sailkatzen dira, haien ongizate edo
ezinegonaren ekarpenaren arabera. Hauek guztiak funtzio garrantzitsuak betetzen
dituzte biziraupenera begira. Hurrengoak dira oinarrizko emozioak:
BELDURRA: arrisku baten aurrean sentitzen dugu (erreala edo irudipenekoa). Arriskuak
ekiditea eta kontuz jokatzera baimentzen gaitu.
HARRIDURA: soinu ozen edota espero ez dugun egoera baten aurrean sentitzen dugun
ikara edo harridura. Egoera berri baten haurrean kokatzeko laguntzen gaituen
sentimendua da.
NAZKA: samintasuna
edota nazka sentitzen dugu gure aurrean daukagunarekiko. Errefusa sortzen digu
eta urruntzen gara.
HIRA: Gauzak
nahi dugun moduan gertatzen ez direnean edo zerbaitengatik edota norbaitengatik
mehatxatuta sentitzen garenean agertzen da. Erabilgarria gauzatu daiteke arazo
bat konpontzera bultzatzen gaituenean, edota egoera zail bat aldatzerako
orduan.
POZA: Desio
bat lortzerakoan edota itxaropen bat betetzerakoan sentitzen dugu. Ongizate
sentimendu atsegina sortzen du, segurtasuna eta energia emanez.
TRISTURA: Zerbait garrantzitsua galtzerakoan edota desengainatzean agertzen da.
Laguntza eskatzera bultzatzen gaitu.
Nola ikasi dezakegu gure emozioak antolatzen?
Kontrol emozional egoki bat izateko oinarrizko gaitasunak dira:
·
Ikuspegia, ulermena eta emozioen
ikerketa.
·
Emozioak hautemateko informazioa eta
estrategiak lortu, emozioen eta sortzen diren egoeren arteko harremanak
ulertuz.
·
Adierazpen emozionala.
·
Sentimenduak adierazteko gaitasunak eta
haiei atxikitsutako beharrak ikasi.
·
Erregulazio emozionala.
·
Egoera emozional positibo eta negatiboak
onartzeko jarraibideak, eta kontrol emozional eta emozioen erregulazioa
lortzeko kontrol teknikaz doitu. Honela emozioak kontrolatuz, hauen puzketa ekidituz.
MARKO TEORIKOA
|
Jakinda emozioak zer diren goazen ikustera zergatik landu
behar ditugun Heziketa Fisikoko irakasgaian.
José Mª Cajigal 1983.urtean esan zuenez, Heziketa Fisikoa
ez du bakarrik zerikusia gorputzarekin baizik eta ekintza egiterakoan pertsona
bere osotasunean hartzen du barne. Hau da, lau aspektuekin erlazionatuta dagoen
zerbait da. Aspektu fisikoa, aspektu soziala, aspektu motorrean eta aspektu afektiboan
(emozioak, sentimenduak, etab).
LaPierre y Aoucouturier, baieztatu zuen adimena eta
afektibitatea gorputzeko bizipen eta mugimenduen menpe zeudela. Beraz, Gorputz
Hezkuntza gorputzaren heziketarekin izugarrizko tresna da, umeek
pertsonalitatearen garapena aurrera eramateko.
Esan dezakegu Heziketa Fisikoak gatazken aurrean umeen
estrategiak eta metodoak hobentzen dituela, saioetan ematen diren harreman eta
balioetan oinarritutako heziketari esker (López, 2009). Hau da, Heziketa
Fisikoko saioetan umeen benetako gaitasun eta trebetasunak ikusten dira, saioetan
sortzen diren egoera deserosoak direla eta. Beraz, hau aprobetxatuz, aukera
dugu gure helburua betetzeko: sortutako emozioak hezitu eta kontrolatu. Gure
beldurrak alde batera utzita.
Gainera, Lehen Hezkuntzako saioak jolasen bitartez
bideratuta daudenez, edozein eduki emozionala tratatzea errazago izaten da,
umeek modu dibertigarriago eta dinamiko batean ikusten dutelako (Blández,
1995). Guk irakasle moduan, jolas eta jarduera hauek aprobetxatu ditzakegu
ikasleek askatasunez izaten duten sentimenduak eta emozioak azalarazteko.
Bukatzeko, Gorputz Hezkuntzaren arlo bat gorputz
adierazpenarekin zerikusia du. Honekin, ikasleek bere gorputza eta
gainontzekoen gorputza gehiago ezagutzeko aukera dute, bakoitzak bere mugak
ikusiz eta onartuz. Aukera izanez bere gorputza adierazpen tresna moduan
erabilita, saioetan bizitako esperientzien inguruan sortutako emozioak eta
sentimenduak adierazteko. Bakoitzak duen mugitzeko erak adierazten digulako
zein emozio dagoen sentitzen (Lapierre y Aucouturier, 1985).
NOLA LANDU?
|
TEKNIKAK
·
ARNASKETA
à arnastea
izugarrizko garrantzia du gure bizitzarako. Arnasketa on bat egitea aztertu
denez antsietatea, tentsio, suminkortasuna, gogoaren beheraldia eta nekea
ekiditeko tresna eraginkorra da. Izan ere, arnasketak, oxigenazio hobe bat
ahalbidetuko digu, ariketak modu eraginkor eta lasaiago batean egiten.
·
ERLAXAZIOA
à urduri
gaudenean, gure gorputzak tentsio moduan agertzen diren seinale batzuk
bidaltzen dizkio gure garunari. Beraz, emozioen erregulazio bat eman ahal
izateko beharrezkoa da gure gorputza modu erlaxatu baten egoteko. Hau dela eta,
ezinbestekoa da hainbat emozio agertzean (antsietatea, estresa, amorrua, etab)
direnean erlaxazio ariketak egitea.
·
IRUDIKETA
à gustatzen ez
zaigun emozio bat sentitzen dugunean, emozio hori kontrolatzeko beharrezkoa da
bakoitzak bere buruan gertatukoaren irudi bat egitea eta egin dituen erantzunen
berrantolaketa bat ematea. Modu honetan, bere buruan aldaketa positiboak emango
dira, emozioan, jarreran eta garunean.
·
MEDITAZIOA
à meditazioarekin
egin dugunaren hausnarketa bat egitea aukera dugu. Modu honetan, lasaitasun
egoera bat lortzen dugu.
·
TERAPIA
KOGNITIBOA à ditugun emozioak askotan, ikusten dugunaren
interpretaziotik dator. Baina interpretazio hau batzuetan ez da zuzena, izaten
ditugun pentsamenduak ez direlako errealitatearekin bat etortzen. Horregatik,
garrantzitsua da gure pentsamenduak ondo ziurtatzea, sortutako emozio
negatiboak ekiditeko.
·
SEMAFOROAREN
TEKNIKA à irakaslea, berak
kontrolatu ezin duen egoera batera iristean (urduritasuna, haserrea,
egonezina…) erabiliko da. IkAslearen jarrera eta ekintza segun eta zein izan
den, semaforoaren kolore bat edo beste erabiliko da hurrengo moduan:
1.
Argi
gorria: GELDITU!! à jarrera negatiboa geldiarazi eta lasaitasun egoera
batera iritsi behar da (arnasketa ariketak eginez, hitz eginez, abestuz…)
2.
Argi
laranja: PENTSATU! à hartu duzun jarreraz jabetu eta erantzun egokia zein den pentsatu.
3.
Argi
berdea: AURRERA à lasaitutakoan erreakzionatu.
ARIKETAK
Adimen
emozionala ohiko gelan edota Heziketa Fisikoan lantzea posible da, beste
gaitasunak lantzen diren moduan, adimen linguistiko, espazial edota kinekikoa
bezala. Jarraian azalduko ditugu hainbat jolas oso erabilgarriak izan daitezkeenak
norberaren eta besteen emozioak antzematerako orduan, hauek ulertuz eta
beharrezkoa denean era positibo eta onuragarrian erabiliz.
Emozioen
kutxa:
Gorputz
hezkuntzako irakasleak kutxa bat (plastikozkoa edota kartoizkoa) prestatuko du gainontzeko ikasleekin batera.
Bertan emozio desberdinen izenak idatziko dira, marrazki adierazgarri baten
ondoan.
Kutxa
hau gimnasioko toki ikuskor batean kokatutako da, ikasle guztien eskura egonez.
Paperezko nota txikiak egongo dira ikasleen eskura, haiek bertan haien mezuak
idatz ditzaten.
Joko
honen helburua da gure ikasleak emozionalki komunikatzeko gai izatea.
Komunikazio indibidualetatik abiatuta sakondu daiteke emozio desberdinetan
(poza, tristura, etsipena edota gorrotoa. Honela adimen emozional gaitasunak
sustatzen dira eta gatazkei aurre egiteko eta sentimenduak kudeatzen laguntzen
zaie. Honela lan prebentiboa gauzatzen dugu, etorkizuneko gatazkei begira.
Emozioen
hiztegia:
Oso
jolas erabilgarria da haurrek haien emozioak barneratzen ikasi dezaten.
Kartulinak erabiliko dira, bertan ikasleen letra handietan emozio baten izena
idatziko dute, eta emozio baten izena: tristura, poza, amorrua..Ondoren emozio
horren arabera eta harekiko erantzuna, emozionala edo fisikoa kontuan hartuz
marrazki bat egingo da.
Berri
onen potea:
Haurrengan
baikortasuna eta pentsaera positiboak sustatzeko pentsatuta dago joko hau.
Klaseko testuinguruan berri on bat gertatzen denean (urtebetetze bat, anai
arreba baten jaiotza, haur baten lorpen pertsonal bat, etab.) ikasleek idatzi
edota marrazki bat erabiliko dute eta potean gordeko dute. Pote horren edukia
debatera aterako da eta kurtsoaren amaieran mural bat egingo da gertatutako
berri on guztiez osatuta.
Zizarea:
Ikasleak
lau taldetan banatuko dira, 5-6 pertsona talde bakoitzean egonda. Talde
bakoitzak ilara bat egingo du eta baloi bat hartuko du. Irakasleak hasiera
ematerakoan ilarako lehenengokoak emozio bat esaten duten bitartean baloia
hanken azpitik pasatu beharko diote atzekoari. Horrela ilarako guztiek egin
arte. Azkarren egiten duen ilara irabazlea izango da.
Zapitxoa:
Ikasleek
lau taldetan banatuko dira. Lau direnez, bi talde beste biren kontra jokatuko
dute. Talde bakoitza zelaiaren eremu baten kokatuko da, eta beste pertsona bat
elai erdian zapi batekin. Irakasleak bi taldetan emozio berdinak aipatuko ditu
eta taldeko bakoitzak emozio bat aukeratuko du. Adostutakoan, erdiko pertsonak
horietako emozio bat esango du eta emozio hori duten pertsonek erdira hurbildu
beharko dira zapitxoa hartzeko. Zapitxoa hartzen duen lehenengoak bere
taldekoekin bueltatu beharko da aurkariak harrapatu baino lehen. Zapitxoarekin
ailegatutako bakoitzean puntu bat lortuko dute. Puntu gehien lortzen dituen
taldeak irabazlea izango da.
Asmatu
ze emozio naizen ni:
Ikasleak
binaka jarriko dira. Batek begiak estaliko ditu eta besteak aukeratutako
emozioa egin beharko dio. Emozioa adierazteko nahi duten tresna eta estrategia
erabili ahalko dute, beti kontuan izanda bere kideak ezin duela ezer ikusi.
Asmatutakoan rol aldaketa emango da.
Non
dago nire emozioa?: 
Ikasleak
bi taldetan banatuko dira eta talde bakoitza zelai eremu batean kokatuko da.
Irakasleak bi taldeei emozio berdinak esango die eta taldekide bakoitzak bat
hartuko du. Mo du honetan bi taldeetan emozio berdinak egongo dira. Ikasleen
helburua beste taldekoen artean bere emozioa duen pertsona ahalik eta azkarren
aurkitzea izango da. Horretarako irakasleak hasiera ematean ikasleak daukaten
emozioa antzezten korrika joan beharko dira.
Lau
izkinak:
Zelaiko
lau izkinetan lau uztail kokatuko dira, bakoitza emozio baten izenarekin. Harrapatzaile
bat egongo da eta bere helburua baloiarekin beste ikasle bat ukitzea izango da.
Iheslariak harrapatuak ez izateko sentitzen duten emozioaren uztailean sartuko
dira. Gehienez, bost segundo egongo dira uztail barruan. Norbait harrapatzen
badu rol aldaketa egongo da.
Saskiratu
emozioa:
Ikasleek
lau taldetan banatuko dira eta talde bakoitza saski batera joango da. Ilara bat
egingo dute eta saiatu beharko dira baloia marra asketik saskian sartzen.
Baloia botatzen duten bakoitzean emozio bat adierazi behar dute. Baloia
saskiratuz gero emozio hori lortu dutela esango du. Emozio gehien lortzen
dituen taldea irabazlea izango da.
Nire
uztailean sartu:
Zelaitik hainbat uztail kokatuko dira, hiru koloretakoak.
Kolore urdineko uztailean emozio positiboak egongo dira (poza, alaitasuna…),
kolore horian beldurrarekin zerikusia duten emozioak (ikara, urduritasuna,…)
eta kolore gorrian borrokak eragindako emozioak (gorrotoa, haserrea…).
Irakasleak txaloak ematen dituen bitartean umeak zelaitik mugitu beharko dira
eta txaloak ematen uztean bakoitzak uztail batean sartu beharko da. Ikasleak
uztail kopurua baino gehiago izango direnez, kanpoan geratu diren ikasleak
uztail batean sartu ahal izateko, uztailaren emozioak eragiten duen keinua egin
beharko dute. Adibidez, pozaren uztailean irribarre egin. Keinua ondo eginez
gero, uztail barruan sartuko da.
BIBLIOGRAFIA
(2011). “Estrategias para el control y manejo de las emociones”. 2016ko martxoaren 2an berreskuratuta,
http://psicologaenlared.blogspot.com.es/2011/06/estrategias-para-el-control-y-manejo-de.html orrialdetik.
(2012).
“La educación de las emociones a partir
del cuerpo en movimiento”. 2016ko
martxoaren 2an berreskuratuta,
http://es.slideshare.net/irenepellicer/la-educacin-de-las-emociones-a-partir-del-cuerpo-en-movimiento-andorra-2012 orrialdetik.
Domínguez,
L. (2013). “Educación emocional a través
de la educación física”.
2016ko martxoaren 1ean berreskuratuta,
Palacios,
N. (2009). “Semaforoaren
teknika”. 2016ko otsailaren 2an berreskuratuta,
No hay comentarios:
Publicar un comentario